Frågor och svar

Fakta istället för myter.

Elbilarna kommer förändra våra liv. Många saker kommer bli lättare, smartare och mer hållbara. Trots det finns många myter kring elbilar. De flesta gäller dock inte för moderna elbilar. Dessutom går den tekniska utveckligen i en rasande takt. Här presenterar vi de största myterna om hur elbilar fungerar, och förklarar hur det ligger till egentligen. Elbilar är framtiden.

Ikoner för rätt och fel
Myt:

”Vad händer om batteriet tar slut?”

Fakta:

Din elbil varnar i god tid.

Det är enkelt att hålla koll på laddningsläget och bilen varnar också i god tid när det är dags att köra extra snålt eller att ladda. Bilen slår också automatiskt över till energisparande läge.

Antalet laddstationer kommer att öka dramatiskt de kommande åren. Navigationssystemet guidar dig enkelt till närmaste laddstationen. Som elbilsförare har du också tillgång till Volkswagens assistansservice på 020-66 55 00 inom Sverige och +46 771-66 55 00 från övriga Europa. Genom mobilitetsgarantin får du snabb hjälp, dygnet runt.

Illustration av en smartphone som med en logo visar att den ringer upp assistansservice.
Myt:

Batteriet håller inte så länge.”

Fakta:

Du kommer att bli förvånad hur länge det håller sig i toppform.

Hur länge ett batteri är brukbart beror mest på hur ofta det laddas upp och laddas ur. I allmänhet kan du ladda upp och ladda ur ett batteri flera tusen gånger innan du märker någon nämnvärd minskning av effekten. Volkswagen garanterar att batteriet inte kommer att minska ner under 70% av kapaciteten under de första åtta åren eller 16 000 milen, beroende på vad som inträffar först.

MEB med 8 års garanti
Myt:

”Det tar för lång tid att ladda.”

Fakta:

Vid snabbladdningsstationer laddas batteriet upp till 80% på omkring en halvtimme.

Hur länge din elbil behöver ladda beror på laddstationen. Om du laddar hemma eller på jobbet genom en laddbox (11 kW) kan du ladda bilen fullt på 5 till 8 timmar. Beroende på dina körvanor, kan det räcka med ett par laddningar per vecka, eller kortare dagliga laddningar. Vid snabbladdningsstationer som IONITY laddas batteriet till 80% på en halvtimme.

Illustration av en elbil (80%) som är ansluten till en snabbladdningsstation. Laddningstiden visas bredvid den – 20 minuter.
Myt:

”Elbilar är dyra.”

Fakta:

Tvärtom – priserna sjunker, du får klimatbonus och låg driftkostnad.

Elbilar anses fortfarande vara dyra och det är sant att inköpspriset fortfarande är lite högre än en dieselbil. Vartefter elbilsproduktionen utvecklas kommer priserna att sjunka. Redan nu finns det flera ekonomiska skäl som talar för elbilen. Bland annat får du miljörabatt, förmånsvärdet är lågt, energikostnaden per mil är mycket låg, och elbilar kräver inte alls lika mycket service som konventionella bensin- och dieselbilar.

En elbil används som spargris.
Myt:

"Med elbilar kommer man inte långt."

Fakta:

Upp till 55 mil (enligt WLTP).

En av de vanligaste fördomarna om elbilar är att man inte kan köra så långt. Men det var förr – elbilarnas räckvidd ökar stadigt, och det gäller inte minst nya ID.-familjen från Volkswagen. Med de nya elbilarna är räckvidden mellan 33 mil och upp till mer än 55 mil enligt WLTP), beroende på modell, däck och vilken batteristorlek du valt.

ID. Buzz på en landsväg
Myt:

”Det är farligt att ladda en elbil.

Fakta:

Din bil är säker även när det är regnigt och fuktigt.

Som barn får vi lära oss att elektricitet kan vara farligt, särskilt i kombination med vatten. Men du har ingenting att vara rädd för när det gäller att ladda en elbil i regnet. Så länge batteriet och laddstationen uppfyller standarden startar laddningen inte förrän en säker kontakt är etablerad. Du kan utan problem köra bilen genom en biltvätt eller öppna huven i regnväder utan att det är någon risk. Din elbil är lika säker som andra bilar i åskväder.

Elbil i skydd vid ett åskoväder
Myt:

”Elbilar är tråkiga.”

Fakta:

Elbilar är roligare att köra än du kanske tror.

Många tror att elbilar är långsamma och otympliga på grund av ett stort och tungt batteri. Det är faktiskt tvärtom. För det första behöver en elbil inte förbränningsmotorn, växellådan och transmissionen som väger tungt i ”vanliga” bilar. För det andra sitter batteripaketet integrerat i bilens bottenplatta, vilket ger en låg tyngdpunkt som betyder bra köregenskaper. De små men kraftfulla elmotorerna sitter direkt på drivaxlarna. Accelerationen är omedelbar och utan växlingar, så du kan njuta av en körupplevelse som påminner om en gokart – med lågmäld elektrisk drivning.

Myt:

Det är krångligt att ladda en bil hemma.”

Fakta:

Du behöver bara en laddkabel och en elanslutning.

Det smartaste sättet att starta dagen med en fulladdad elbil är att ha en laddstation hemma. Det är ett alternativ både för den som bor i eget hus och för den som har garageplats i flerfamiljshus. Här kan du installera en laddbox, sedan är det bara att sätta i kontakten och ladda. Du kan förstås använda den bifogade laddsladden och koppla in i ett vanligt vägguttag, men det rekommenderar vi inte p.g.a. den höga och långvariga belasningen men också för att laddningen tar längre tid än i en laddbox.

Man använder en laddbox för att ladda sin ID. Buzz.
Myt:

”Det finns inte tillräckligt många laddstationer.”

Fakta:

Du kan ladda nästan var som helst.

Det smidigaste är om du kan ladda bilen hemma över natten i en laddbox. Då har du en laddad och körklar bil på morgonen.

Just nu växer antalet offentliga laddstationer snabbt i Sverige. De finns till exempel i parkeringshus, vid stormarknader, gallerior, restauranger. Dessutom erbjuder allt fler arbetsgivare möjlighet för sina anställda att ladda bilen på jobbet.

Även på längre resor byggs laddningsmöjligheterna ut, med fler och fler laddningsplatser vid rastplatser. Ett exempel är IONITY, ett samarbete mellan Volkswagen och några av Europas största biltillverkare. IONITY bygger upp ett nätverk av snabbladdningsstationer vid de större vägarna genom Europa. Målet är att vid slutet av 2019 ha etablerat 400 nya laddningsstationer med 4-12 snabbladdare var.

Illustrerad karta med laddstationer på olika ställen.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there