Du använder en gammal webbläsare

Denna site fungerar bäst i nyare webbläsare, testa till exempel Google Chrome för en bättre upplevelse.

ID. R Pikes Peak

Högre, snabbare, tystare.

Högre, snabbare, tystare.

ID. R Pikes Peak.

 

ID. R Pikes Peak.

 

Vad kan Volkswagens elektriska supersportbil egentligen göra? Nog mycket för att nå mållinjen på 4 302 meters höjd på rekordtid, alla kategorier, och vinna bergsloppet Pikes Peak sommaren 2018. Och det genom att använda samma teknik som kommer att driva en helt ny familj bilar från Volkswagen: ID.

En höjdskillnad på 1 440 meter, 156 skarpa kurvor och 19,99 km på 7 minuter och 57 sekunder, först någonsin under 8 minuter. Efter åtta månaders utvecklingsarbete tog sig Volkswagens elektriska prototyp – förstås döpt till ID. R Pikes Peak – bokstavligen till toppen i The Race To The Clouds, som den legendariska tävlingen i Klippiga Bergen också kallas. Ständigt skiftande väder, temperaturer under noll och tunn luft gör det till ett riktigt tufft test.

”Perfekta förhållanden”, säger dr Frank Welsch. Han är styrelsemedlem i Volkswagen Personbilar, med ansvar för teknisk utveckling. För honom representerar det här Volkswagens väg till toppen när det gäller elektrisk bilkörning.

Serpentinvägar i Klippiga bergen
Romain Dumas och hans pokaler
Romain Dumas skapar motorsporthistoria.

Medan bilar med bensin- eller dieselmotorer får kämpa hårt på de här höjderna, har den tunna luften ingen påverkan på elbilar. Det är bara föraren som riskerar höjdsjuka. Föraren i det här fallet är den 40-årige fransmannen Romain Dumas. När Volkswagen tävlade senast i Pikes Peak (1987 med en Golf) var Dumas bara en liten pojke med en dröm – en dröm som förverkligades när han blev Formel 1-förare. Och fabriksförare för Porsche. Och rallyförare, klassiska bilar-förare och åtta gånger mästare i 24-timmarslopp, bland annat Le Mans, Nürburgring och Spa-Francorchamps. 2016 gjorde han det tredje snabbaste loppet i Pike Peaks 102-åriga historia. Trots allt detta har Dumas en enorm respekt för berget. ”Att använda elektriska motorer är en utmaning”, säger han. Du måste ändra körstilen helt och hållet eftersom bilen reagerar annorlunda. Men det är precis den spänningen och de extrema förhållandena som drar, menar han, och han har nu vunnit klassikern tre gånger. Bucklorna han tagit med från Colorado är bland de få priserna han har där hemma – de flesta andra ger han bort. Men det här historiska rekordet i Pikes Peak kommer att leva länge i minnet.

Interiören i ID. R Pikes Peak

Och på tal om historiskt: Pikes Peak är den näst äldsta racertävlingen som fortfarande körs i USA. Första gången 1916 tog det tre dagar att komma upp och loppet var öppet för alla – i alla fall alla som hade en lämplig bil eller motorcykel. Det innebar ibland att märkliga hemmabyggda fordon tog hem loppet. 1922, till exempel, vann en bil byggd av delar från en bilskrot. Denna otippade vinnarbil finns fortfarande utställd i muséet i Colorado Springs. Den första riktiga sportbilen deltog 1953. Sedan dess har Volkswagens systermärken Porsche och Audi ofta tagit topplaceringar, och nu har Volkswagen återigen kommit tillbaka till Pikes Peak, och tagit förstaplatsen. 2018 deltog 56 bilar och 27 motorcyklar i loppets sex olika klasser, med Volkswagen ID. R Pikes Peak i Unlimited-klassen. I den finns bara ett krav: bilen måste ha fyra hjul. Det hela låter som ett äventyr, och är det också, eftersom allting är tillåtet när det gäller teknologin. Det betyder också att det här är den ideala platsen och tillfället att testa framtida teknologier, som till exempel eldrift, i extrema förhållanden.

Åskådare vid loppet

Ett motorsportevent av det här slaget är otroligt krävande. Till skillnad från andra biltävlingar handlar det inte om att uppnå maximal prestanda. Det gäller att hitta den perfekta balansen – den ideala punkten mellan fart och manövrerbarhet, mellan kraft och vikt. Bilen måste förstås vara snabb – ID. R Pikes Peaks 680 hästkrafter och 650 Nm starka motor trycker den från 0 till 100 km/h på 2,25 sekunder. Nästan 20 % av energin som bilen behöver genereras medan den körs. En del av energin som frigörs när bilen bromsar omvandlas till elektricitet och går tillbaka till litiumjon-batterierna genom att bilens båda motorer också agerar som generatorer. 

Det är en teknologi som kommer att bli standard i frantida elbilar. ”Vi hoppas att vi har genererat några idéer för att utveckla framtida modeller”, säger Welsch. 2020 lanserar Volkswagen ID.-familjen. Det är ett komplett program helt elektriska masstillverkade bilar med mer än tjugo olika modeller som kommer ut på marknaden fram till 2025. Familjen har redan gjort ett statement med ID. R Pikes Peak. Nu är det dags för nästa bergstopp.

Anmäl dig nu för att hålla dig uppdaterad

Få uppdateringar om vår satsning på elbilar.

© Volkswagen 2019