Du använder en gammal webbläsare

Denna site fungerar bäst i nyare webbläsare, testa till exempel Google Chrome för en bättre upplevelse.

ID. Vizzion framifrån.

Före framtiden.

Före framtiden.

ID. Vizzion.

ID. Vizzion.

Tänk dig att din bil kan förstå det du säger och handrörelserna du gör. Att du kontrollerar den helt intuitivt. Tänk dig att den här bilen till och med kan köra åt dig. Helt på el. Du skulle få mer tid till det du vill göra. Med ID.-familjen blir visionen snart till verklighet. Prototypbilen ID. Vizzion leder vägen till en ny generation elbilar.

Volkswagen började utveckla MEB, den här modulära plattformen, 2015 och skapade en plattform som alla elbilar kan byggas på framöver. Redan vid världspremiären av ID. Vizzion vid Geneve International Motor Show såg den här framtiden ljus ut: ”Redan vid första ögonkastet visar ID. Vizzion tydligt hur MEB ger oss en helt ny nivå av frihet när det gäller såväl inre som yttre design”, säger dr Herbert Diess, styrelseordförande i Volkswagen Board of Management.

 

3d-modell av interiören i ID. Vizzion.

ID. Vizzion handlar i allra högsta grad om design. Den handlar också om att ge förare opch passagerare ett fritt synfält. För att åstadkomma detta har Volkswagens designers valt bort B-stolparna och gett bilen större fönster samt ett panoramatak. Den karaktäristiska ID. designen kombinerad med de eleganta Sedan-linjerna ger ID. Vizzion en tydligt egen identitet. Den förstärks också av linjerna av LED-ljus som går från fronten och längs sidan hela vägen till den bakre stötfångaren. Ljusen i dem börjar pulsera när bilen känner igen personer i närheten. ID. Vizzion har en funktion med ansiktsigenkänning som gör att den ”ser” dig när du kommer mot den. Interiören andas lounge. Redan från start har bilens designers haft visionen  att skapa en bil som bygger på frihet – så komfortabel att bilen blir en upplevelse. Känslan av rymd är så generös att den går långt utöver de normala begränsningarna i lyxbilar av den här storleken. Öppna dörren och du ser en panel som löper från sida till sida, men ingen ratt och inga instrument. Istället för att trycka på knappar interagerar du med bilen helt intuitivt, med en handrörelse, till exempel. Information projiceras med i interiören med AR-teknik, och du ser dem med mixed reality-glasögon (HoloLens).

Färgskiss av ID. Vizzion, sidovy.
ID. Vizzion är inte bara en konceptbil, den är grundplanen för en hel serie bilar. ID.-familjen börjar introduceras redan 2022, till en början med konventionella kontroller, ratt och pedaler. Den helt självkörande kapaciteten introduceras lite senare i utvecklingsprocessen.

 

Kör själv, eller låt bilen köra själv.

 

 

2022 går ID. Vizzion i produktion med mer konventionella sätt att kontrollera funktioner. Den senaste prototypen visar dock vad Volkswagen tror kommer att vara möjligt vid år 2030, till exempel vad gäller självkörande egenskaper. Därför är ID. Vizzion den första Volkswagen-modellen utan ratt. Den har istället en digital chaufför som navigerar och tar över körningen. Den känner igen dig och vet vad du gillar, inte gillar och hur du vill att färden ska vara. Utifrån det justerar bilen bland annat innerbelysningen och klimatet. Den använder information från ett nätverk av sensorer: laserscannrar, ultraljudsensorer, radar och kameror som ger en heltäckande 360° vy av den närmaste omgivningen. Till din tjänst finns några av de mest avancerade tekniska lösningarna som Volkswagen utvecklar, till exempel AI-systemet (artificiell intelligens) i bilens centrala dator. Det hjälper dig att reagera på faror och kommunicera med andra trafikanter. De 8 000 indivudellt kontrollerade LED-lamporna i HD Matrix-strålkastarna kan också användas för att projicera grafik framför bilen – till exempel ränder som bildar ett övergångsställe där gående har en säker plats att passera över vägen.

3d-modell av den virtuella röstassistenten i ID. Vizzion.
Du styr entertainmentsystemet med rösten och med handrörelser. Du kan till exempel ändra temperaturen i bilen eller destinationen i navigationssystemt på nolltid. Och den självkörande förmågan ger dig mer tid för dig själv. Eller ditt jobb.

Välkommen till en ny värld.

Med två motorer, en på vardera främre och bakre drivaxel, har ID. Vizzion en systemeffekt på totalt 225 kW – 302 hästkrafter. Vilket innebär att du även kommer ha en räckvidd på upp till 66 mil och med fyrhjulsdriften klarar den även utmanande vägar i tuff terräng.. Plattformen MEB betyder också att många av bilens tekniska system kan anpassas till olika användares skiftande behov, förklarar Dr Frank Welsch, styrelsemedlem i Volkswagen Personbilar, med ansvar för teknisk utveckling: ”Den tekniska principen bakom ID.-familjen är skalbarhet: storleken, batteriets storlek och drivsystemet. Det betyder att vi kan tillgodose våra kunders alla behov, från småbilar till minibussar.” 

Det kan låta lite som science fiction, men det är snart verklighet eftersom nästan alla de tekniska lösningarna antingen redan finns eller just nu utvecklas hos Volkswagen. ”Vi planerar att 2025 bygga omkring 1 miljon elbilar per år. De kompakta ID. och ID. Crozz SUV är de första, de kommer 2020. De följs 2022 av minibussen ID. Buzz och av ID. Vizzion, den bil vars prototyp vi presenterade i Geneve”, säger dr Diess. Hos Volkswagen är framtiden bara runt hörnet.

Anmäl dig nu för att hålla dig uppdaterad

Få uppdateringar om vår satsning på elbilar.